‘Beyin göçünden sonra yepyeni bir kavram ‘şirket göçü’ Yerli sermaye tehlike altında

‘Beyin göçünden sonra yepyeni bir kavram ‘şirket göçü’  Yerli sermaye tehlike altında
Türkiye’de yaşanan göçlere bir yenisi daha eklendi. Sıklıkla dile getirilen ‘beyin göçü’ yerini ‘şirket göçü’ kavramına bırakıyor.

Yerli sermayeyi tehlikeye atan bir gelişme, endişeye sebep olmaya başladı. Türkiye’deki ihracat devi firmalar bir bir yurt dışına taşınma kararı alıyor. En son Borusan Holding ile gündeme gelen bu durum, sektör farkı olmaksızın ekonomideki olumsuz etkileri de beraberinde getirirken Türkiye’deki artan maliyetleri gözler önüne serdi.

sirket1.jpg

YURT DIŞINDA YATIRIM ARTIYOR

Cumhuriyet’ten Ali Can Polat’ın haberine göre Ticaret Bakanlığı verileri ışığında ortaya konan şirket göçlerinin sayısı artmaya başladı. Bakanlığın verilerine göre yurt dışında yatırım yapan yerli şirketler 2018 yılında 1788 olurken 2022 yılının sonunda 2 bin 33’e kadar çıktığı ortaya kondu.

Bu firmaların yurt dışı sermayeleri ise 2018’de 44.8 milyar dolar olurken 2022 yılının sonunda yüzde 20.71 artarak 54.08 milyar dolara yükseldi.

TÜRKİYE PAZARINDAN ÇEKİLDİLER

Yeni bir şirket göçü olarak değerlendirilen Borusan Holding’in Gölcük'teki boru üretim tesislerini satarak ABD’ye taşınması gündeme geldi. Daha önceki aylarda Ford Otosan, Türkiye’deki üretim faaliyetlerinin bir kısmını Romanya'ya taşıdı. Tüm bunların yanı sıra Honda, Mazda, akaryakıt şirketi BP, çevrimiçi oyun pazarlarından Steam, e-ticaret sitesi devlerinden e-bay gibi farklı sektörlerde yer alan dev markalar Türkiye pazarından çekildi.

Öte yandan Cumhurbaşkanlığı seçimi öncesi Volkswagen’in Türkiye’ye üretim tesisi kurma planını iptal etmiş, Elon Musk, Türkiye’de yeni bir fabrika yatırımı yapmayacağını duyurmuştu.

sirket2.jpg

REKABET SORUNLARINI YURT DIŞINDA AŞMA GEREKÇESİ SUNDU

Türkiye’deki önemli markalardan biri olan DESA ise rekabetle ilgili yaşanan sorunların yurt dışında aşılabileceğini düşünerek İtalya’da fabrika yatırımı gerçekleştirdi.

Maliyetler dışında bir de Türkiye algısının önemli olduğunu vurgulayan DESA Genel Müdürü Burak Celet, "Biz lüks segmente üretim yapıyoruz, maalesef ülke algısı çok önemli. Siz ne kadar kaliteli üretim yaparsanız yapın, sizden ürün alacak markaların birtakım ülke stratejileri var" ifadelerini kullandı.

Ülke ekonomisini kötü etkileyecek şirket göçü kavramının önüne geçilemezse kayıplar yüksek düzeyleri aşabilir.

İlgili Haberler
YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.