Bugünkü Yazarlar Tüm Yazarlar
Rüzgar Hasan Kalkan

Rüzgar Hasan Kalkan

DİJİTAL İMGELER

Kuru Otlar Üstüne

Kuru Otlar Üzerine filmi Nuri Bilge Ceylan'ın diğer filmleri gibi toplumsal meseleleri birey üzerinden anlatmaya devam ederek filmin hikâyesini bireysel bir hikâye üzerinden kuruyor. Hiçbir illiyet kurmadan görev yaptığı Doğu Anadolu’da bir köyden (İncesu), mecburi hizmetini tamamlayarak gitme arzusuyla kıvranan Samet öğretmen, yalnızca zamanının dolmasını beklemektedir. Kimseyle sorun yaşamak istemediği için ilişkilerini oportünist-pragmatist bir çizgide yürütmekte sakınca görmez. İnsan ilişkileri ve modern yaşamın getirdiği yalnızlık. Samet, köydeki insanlarla kurduğu ilişkiler sayesinde kendini ve hayatını sorgulamaya başlar. Samet, zorunlu görevini tamamlamak ve İstanbul'a atanmak için sabırsızlanır. Bir gün, köyün muhtarının oğlu Bekir ile tanışır. Bekir, Samet'e köyün ve yörenin gelenekleri ve hikâyeleri hakkında bilgi verir. Samet, Bekir'in yardımıyla köydeki insanlarla tanışmaya ve onların hayatlarını anlamaya başlar. Kuru Otlar Üstüne, Nuri Bilge Ceylan'ın sinemasının tipik özelliklerini taşıyan bir film. Yavaş tempoda ilerleyen film, uzun ve statik planlar ile karakterlerin iç dünyalarını ve duygularını derinlemesine inceliyor. Filmin diyalogları minimal ve gerçekçi. Görüntü yönetmenliği ve müzikler filmin atmosferine katkıda bulunuyor.

Kuru Otlar Üstüne filmi başlangıçta iyi gidiyor ve Ceylan sineması kaldığı yerden devam ediyor ancak filmin sonunda insanı biraz boşlukta hissettiriyor. Zeynep Arslan'a göre bu film, Nuri Bilge Ceylan filmi olmak için kendisini çok zorlamış, son 3-4 filmde yavaş yavaş oturan ve artık mükemmel hâle gelen diyalog -öykü anlatımı-karakter inşası formüllerini hiçbir şekilde ilerletmeyen, hatta bunları fazlasıyla robotlaştırarak belirli kurallar içerisine hapsetmiş bir hâle bürünmüş. Her şey bir Nuri Bilge Ceylan filmi olmaya hizmet ediyor, ancak daha ötesine bir türlü geçemiyor. Çok tanıdık kadrajlar, çok tanıdık mekân seçimleri, çok tanıdık diyalog yazımı, her şey tanıdık ancak hayatın içinden değil. Çünkü karakterler daha doğrusu filmdeki Nuray ve Kenan karakterleri birer tipten öteye gidemiyor- sürekli çelişen, yönetmenin izleyiciyle arasındaki bir köprü vazifesinden öteye kendisine hayat veremeyen kısır ve klişe bir kompozisyona sahip olmaktadır. Bu klişeleşmişliğin yanında modern insanın doğayla ve geleneklerle olan bağını da sorgulayan film, bu yıl SİYAD'dan tam 9 ödül aldı.

Sinema Yazarları Derneği tarafından her yıl düzenli olarak yapılan bu yıl 56’ncısı SİYAD Türkiye Sineması Ödülleri 4 Mart 2024 tarihinde İstanbul Modern'de düzenlendi. Törende 2023 yılı Türkiye sinemasının en iyileri ödüllendirildi. 11 dalda aday olan Nuri Bilge Ceylan imzalı Kuru Otlar Üstüne, ‘En İyi Film, En İyi Yönetmen, En İyi Senaryo’ da dâhil olmak üzere 9 ödülle geceden döndü. Filmde Samet karakterini canlandıran Deniz Celiloğlu ‘En İyi Erkek Oyuncu’, Nuray karakterini canlandıran Merve Dizdar ise ‘En İyi Kadın Oyuncu’ ödüllerini aldı. 10 adaylığı bulunan Özcan Alper imzalı "Karanlık Gece" filmi ise sadece ‘En İyi Müzik’ ödülünün sahibi oldu. Zeki Demirkubuz’un yönettiği "Hayat" filmi geceden ‘Yardımcı Rolde En İyi Erkek Oyuncu’ ödülüyle döndü. Ödülün sahibi Cem Davran oldu.

YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yazarın Diğer Yazıları