Kargo iade ücretini kim ödeyecek Bakanlık son noktayı koydu

Kargo iade ücretini kim ödeyecek Bakanlık son noktayı koydu
İnternet üzerinden yapılan alışveriş oranı yüzde 95'i aşarken en büyük sorun iade kargo ücretlerinde yaşanıyor. Ticaret Bakanlığı kargo iade masrafının kimin ödeyeceği konusundaki tartışmalara son noktayı koydu.

Ticaret Bakanlığı, "E-ticarette cayma hakkını kullanan tüketicilerin yılbaşından sonra kargo iade masraflarını ödeyeceğine ilişkin haberler yanlıştır" olduğunu açıkladı.

para1200.jpg

Ticaret Bakanlığı'ndan 1 Ocak 2024 itibariyle 'kargo iade masraflarını tüketicilerin ödeyeceği' iddialarına yalanlama geldi. Bakanlık uygulanmaya başlanacak düzenleme ile internet üzerinden yapılacak alışverişlerde tüketicilerin malın iadesiyle ilgili kargo ücretini ödemek zorunda olduklarına ilişkin haberlerin gerçeği yansıtmadığını bildirdi.

Ticaret Bakanlığ'ından, 1 Ocak 2024 tarihinden itibaren uygulanmaya başlanacak düzenleme ile internet üzerinden yapılacak alışverişlerde satılan malın ayıplı olması dışında cayma hakkını kullanan tüketicilerin malın iadesiyle ilgili kargo ücretini ödemek zorunda oldukları haberine ilişkin açıklama yapıldı.

Açıklamada, "Elektronik ticaret işlemlerinin ve dolayısıyla mesafeli sözleşme hacminin büyümesi neticesinde oluşan yeni satış ve pazarlama tekniklerine karşı daha etkin bir tüketici koruma sisteminin oluşturulması ve mevcut tüketici mevzuatımıza kaynaklık teşkil eden Avrupa Birliği Direktifleri düzenlemelerine ve 1 Nisan 2202 tarihli ve 31796 sayılı resmi gazetede yayımlanan Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun İle Kat Mülkiyeti Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile yapılan değişikliklere uyum sağlanması amaçları ile Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliğinde 23 Ağustos 2022 tarihli ve 31932 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan düzenlemeler ile bazı hususlarda değişiklikler yapılmıştır" denildi.

1 OCAK 2025 TARİHİNE ETERELENDİ

“Anılan düzenlemelerden, cayma hakkı kullanımında iade masraflarının ön bilgilendirmede belirtilmek ve ilk teslim masraflarını aşmamak kaydıyla tüketici tarafından da karşılanabileceğine dair düzenlemenin uygulanması 4 Kasım 2023 tarih ve 32359 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan Yönetmelik değişikliği ile 1 Ocak 2025 tarihine kadar ertelenmiş olup, söz konusu haberler gerçek dışıdır” ifadeleri kullanılan açıklamada şunlar kaydedildi:

ÖDEME YÜKÜMLÜLÜĞÜ SATICIYA AİT

“Söz konusu düzenlemelerin uygulanmaya başlayacağı tarih olan 1 Ocak 2025’e kadar mesafeli sözleşmelerde cayma hakkı kullanımında kargo iade bedelini satıcı karşılamakla yükümlü olup, tüketicilerin iade kargo ücretlerini ödemesi kesinlikle söz konusu değildir. Başta e-ticaret olmak üzere, mesafeli sözleşmelerde cayma hakkını kullanan tüketicilerden iade kargo ücretini talep veya tahsil eden satıcılar için 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun uyarınca 2023 yılı için bin 371 TL idari para cezası uygulanacak olup, söz konusu ceza tutarı 1 Ocak 2024 tarihinden itibaren yeniden değerleme oranında artırılmak suretiyle uygulanacaktır.”

KARGO İADESİ ÜCRETİNİ KİM ÖDEYECEK?

Ticaret Bakanlığı'nın 'Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 1 Ocak'ta yürürlüğe giriyor. Ancak yeni yönetmelikle birlikte internet üzerinden yapılan alışverişlerde iade durumunda kargo ücretinin kimin ödeyeceği sorusu kafaları karıştırdı.

kargopaket.jpg

1 Ocak'tan itibaren internet üzerinden alışveriş yapanların iade kargo ücretini kabul ederek, aldıkları ürünleri geri gönderebilecekleri iddia edildi. Ancak Ticaret Bakanlığı bu bilgiyi yalanladı.

TÜKETİCİ AYIPLI MALI ÜCRET ÖDEMEDEN GÖNDEREBİLİR

1 Ocak'tan itibaren uygulanmaya başlanacak düzenleme ile internet üzerinden yapılacak alışverişte ürünler sadece ayıplı mal kategorisinde bulunuyorsa alışverişi yapana iade hakkı tanıyor. Yani aldığınız ürünün hasarlı, bozuk ya da yanlış gönderilmesi durumunda ürünü geri gönderebiliyorsunuz.

İNTERNET ALIŞVERİŞLERİ YÜZDE 95.5'İ BULDU

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre ekim ayı itibarıyla evden internete erişim imkanı olan hanelerin oranı yüzde 95,5 seviyesine çıktı. 16-74 yaş grubundaki bireylerin internet kullanım oranı yüzde 87,1 oldu. İnternet kullanım oranı erkeklerde yüzde 90,9, kadınlarda ise yüzde 83,3 olarak kayıtlara geçti. 2022 yılının ekim ayı ile 2023'ün ekim ayını kapsayan 12 aylık süreçte internet üzerinden özel kullanım amacıyla mal veya hizmet satın alma ya da sipariş verme (e-ticaret) oranı yüzde 49,5 oldu. Cinsiyete göre internet üzerinden mal veya hizmet satın alma ya da sipariş verme oranı erkeklerde 52,4 kadınlarda yüzde 46,6 olarak kaydedildi.

İNTERNET SİPARİŞLERİNİN YÜZDE 27'İ SORUNLU

2023 yılının ilk 3 ayında internet üzerinden mal veya hizmet satın alan ya da sipariş veren bireylerin yüzde 75,5'i giyim, ayakkabı ve aksesuar aldı. 2023 yılının haziran, temmuz ve ağustos aylarında web sitesi veya mobil uygulama üzerinden yaptığı satın alma işleminde sorunla karşılaşan bireylerin oranı yüzde 27,1 oldu. En fazla karşılaşılan sorunlar sırasıyla yüzde 13,6 ile teslimatın belirtilenden daha yavaş olması ve yüzde 11,1 ile yanlış veya hasarlı mal, hizmet teslimi oldu.

İlgili Haberler
YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.