Bugünkü Yazarlar Tüm Yazarlar
Enise Altınok AVŞAR

Enise Altınok AVŞAR

Vizyon

Giden kimisinin cebinden kimisinin de ömründen

Merhaba geçtiğimiz hafta son günlerde sosyal medyada adını sıkça duyduğumuz Paradise yani Cennete Yakın filmi hakkında yazmıştım. Genel hatlarıyla sizlere bahsettiğim Cennete Yakın’a gelin yakından bakalım…

Cennete Yakın gelecekteki ileri teknolojinin sosyal hayattaki düzeni değiştirerek hayatın olağan akışına ters bir düzenle kapitalizmin vahşi doğasını nasıl harmanladığını gösteriyor. Hayatın doğum, yaşam ve ölüm düzeninde yaşanacak sapmalar, insan yaşamının başka bir düzen üzerinden ilerleyeceğini gösteriyor. Daha genç görünmek adına çok farklı çabalar sarf eden insanoğluna verilecek ömür özgürlüğü işleri eskisinden daha da karmaşık hale getirecektir.

Cennete Yakın’da Aeon şirketi birinin cebine parayı koyarken birinin de ömrüne ömür koyuyor. Kapitalizmi iliklerinize kadar hissedeceğiniz filmde parası olan kişiler ‘bağış’ adı altında bir operasyonla başkasının ömründen yılları kendi ömürlerine ekleyerek tam anlamıyla hayatın tadını çıkarıyorlar. Elinde gençliğinden başka hiç bir şeyi olmayan kişiler ise bunu bazen fırsat bazen de hayatın acımaz gerçeği olarak görüyor.

Max Toma karısı Elli için çıktığı adalet yolculuğunda onlardan çalınan senenin adaletsiz olduğunu düşünürken aynı adaletsizliği günahsız bir başka kişinin ömründen alarak gösteriyor. Max ve Elli bu yolculukta sık sık adalet konusu üzerinden ikilemde kalıyor. Elli, çalınan ömrünü geri almak isterken ona yapılanın aynısını masum birine yapmanın yanlış olduğunu düşünüyor ve sık sık sorguluyor. Eşi Max ise patronunun kızından alacağı ömürle devam edebileceklerini, patronunun kızına çaldığı ömrü verebileceğini söyleyerek yaptıklarında bir yanlışlık görmüyor. Oyunu kuralına göre oynadığını vurguluyor. Burada beni şaşırtan şey filmin sonunda işlerin tam tersine dönmesiydi. Max duruma son vermek isterken, Elli devam ederek ömür transferini gerçekleştirdi. Max bu yola çıkarken Elli’yi duygusal anlamda baskılayarak dönüştürdü ve sona yaklaşmışken de kendini geri çekti. Ama çok geçti. Elli ömür ve çocuk sahibi olma hayaline sarılarak eşini bir yol ayrımında indirdi. Çıktıkları yola tek başına devam edecekti.

Max, Aeon şirketine karşı oluşumlandırılan bir örgütte kendine yer edinirken zamanında savunduğu tüm değerlere karşı bir hayat sürdürür. Artık ömür transferine ‘bağış’ yerine ‘hırsızlık’ diyecektir. Film sona ererken Elli’nin ise arzuladığı gençliğe ve bebeğe kavuştuğunu görüyoruz. Aynı amaçla çıkılan yollar araya vicdan ve adalet terazileri girdiğinde bambaşka yollara sürükleyebiliyor.

Kimilerinin cebinden giderken, kimilerinin de ömründen gidiyor. Bu adaletsizliklere de sevimsiz kılıflar uyduruluyor. Cennete Yakın bize yakın gelecekteki olası bir dünyanın kapılarını aralıyor. Genel anlamıyla filme şans verebilir ve yorumlarınızı benimle paylaşabilirsiniz.

Haftaya görüşmek üzere, hoşça kalın.

YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yazarın Diğer Yazıları