BDDK'dan kredi düzenlemesi Piyasaya nasıl yansıyacak

BDDK'dan kredi düzenlemesi Piyasaya nasıl yansıyacak
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu, taşıt finansmanı ile ilgili mevcut düzenlemeleri yeniledi. Bu güncelleme, finans piyasalarına çeşitli şekillerde etki edebilir. İşte bu değişikliklerin piyasaya olası yansımalarına dair bazı bilgiler...

Türkiye'deki elektrikli otomobil piyasasını desteklemek amacıyla Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu, finansman sınırlamalarında önemli bir güncelleme yaptı. Yeni düzenlemeye göre, 1.6 milyon lira değerine kadar olan elektrikli araçlar için, aracın değerinin yüzde 70'ine kadar olan kısmı için 48 aya varan vadelerle kredi kullanımı mümkün olacak. Bu düzenlemenin, Türkiye'de üretilen elektrikli araçları teşvik etmek için tasarlandığı belirtildi. Son dönemde artan kredi faiz oranları göz önünde bulundurulduğunda, taşıt kredilerine getirilen yeni düzenlemelerin ekonomi üzerindeki etkisi merak konusu.

gtert.jpg

Yeminli Mali Müşavir ve Ekonomist Muhammet Bayram, milliyet.com.tr ile yaptığı röportajda, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu'nun (BDDK) taşıt kredileri için belirlediği yeni skalayı değerlendirdi. Bayram'ın ifadelerine göre, daha yüksek maliyetli araçlar için uygulanacak olan daha az taksitli kredi planlaması, vatandaşların borçlanarak enflasyonu artırmasının önüne geçmeyi amaçlamaktadır. Bu yeni politika ile piyasanın dengelenmesi ve kredi kullanımının daha bilinçli yapılması hedeflenmektedir. İşte Muhammet Bayram'ın açıklamaları...

‘BANKALARDAN KREDİ ALMAK ZORLAŞTI’

"Faiz oranları yükseldi ve bu faiz oranları ile yeni bir araç almak maliyetli hale geldi. Son yapılan düzenleme ile birlikte bankalardan kredi almak zorlaştı. İkinci el taşıt kredileri ve sıfır araçlarda bir daralma beklenebilir. Zaten enflasyonist ortamda yapılması amaçlanan husus da budur. Burada amacın satışları daha fazla artırmadan enflasyonu dizginlemek olduğunu diyebiliriz. Bankalarda taşıt kredileri ile ilgili bir sınırlama söz konusuydu. Kredi genişlemesine ilişkin bir husus vardı. İhtiyaç ve tüketici kredilerinde aylık kredi büyüme sınırı düşürülmüş, taşıt kredilerine ise dokunulmamıştı. Taşıt kredilerine BDDK tarafından yeni bir düzenleme gelmiş oldu."

‘BANKALAR DAHA YÜKSEK LİMİTLİ KREDİ VEREMİYOR’

"Yeni düzenleme ile birlikte bankalar daha yüksek limitli kredi veremiyor. Daha yüksek kredi limitiniz varsa daha düşük bir kredi vadeniz olacak. Ne kadar yüksek tutarlı bir araç alacaksanız taksitleriniz o kadar düşecek diyebiliriz."

gbdfvsdew-001.jpg

KONUT KREDİLERİNE BİR DÜZENLEME GELİR Mİ?

"Konut kredileri ile ilgili herhangi bir düzenleme gelmedi. Son aylarda konut satışları yükselmişti. Ben konut kredilerini daraltıcı bir düzenleme gelmesini beklemiyorum. Daha öncesinde ikinci evini alacaklara ilişkin bir düzenleme yapılacağı söylenmişti. Şu anda asıl amacın enflasyonu dizginlemek olduğu için BDDK tarafından taşıt kredilerine ilişkin bir düzenleme geldi.

Düzenleme ile birlikte enflasyonla mücadele daha geniş ve kapsamlı bir şekilde yapılacaktır diyebiliriz.” İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği (İMAS) Başkanı Hayrettin Ertemel, konuyla ilgili detayları milliyet.com.tr’ye anlattı. Ertemel ikinci el piyasasında araç yaşına dikkat çekerek, iki modelde talebin yüksek olduğunu söyledi."

‘PİYASADA DÜŞÜŞ TRENDİ DURDU’

"İMAS Başkanı Hayrettin Ertemel’in açıklamaları şu şekilde: “Yıllık veriler incelendiğinde şubat ayı ikinci el otomobil fiyatlarının geçen yılın aynı ayına göre yaklaşık %17 düştüğü görülmesine rağmen, son 3 aya göz attığımızda düşüş trendinin önce yavaşladığı, akabinde ise durduğunu görüyoruz.

Şubat ve son günlerine yaklaştığımız mart aylarında ise ikinci el otomobil etiket fiyatlarında %2 ile 3 oranında bir artış göze çarpıyor. Etiket fiyatlarına karşılık reel fiyatlarda ise sadece %1 oranında artış olduğundan ikinci el otomobil fiyatlarının şu an için sabit olduğu söyleyebiliriz."

‘İKİNCİ ELDE ORTALAMA ARAÇ FİYATI 5 BİN TL DÜŞTÜ’

"Yapılan istatistiki çalışmalar, ortalama araç fiyatının ocak ayında sabit kaldığı, şubat ayında ise 5 bin TL gerileyerek 855.000 TL’ye indiğini gösteriyor. Son aylarda fiyatlamalara dair çıkan neredeyse aynı sonuçlar, piyasadaki düşüş trendinin durarak sabit fiyatlama sürecine geçildiği görüşümüzü destekler nitelikte."

‘PİYASA ŞUBATTA CANLANDI’

"Son altı aylık süreçte sıfır otomobilde yapılan indirimler ve kampanyalar, kullanıcı tercihlerinin neredeyse tamamını sıfır otomobile çekmişti. Krediye erişimde yaşanan zorluklar, yüksek faiz ve mevduat oranları kadar talebin sıfır otomobilde olması da bu süreçte ikinci el piyasasını negatif etkileyen başlıca faktörler arasındaydı.

Yeni yıl ile birlikte artan maliyetler, buna bağlı olarak sıfır otomobilde yaşanan fiyat artışları ve finansman kampanyalarının tamamen sonlanmasının ardından, yaz aylarına doğru talebin tekrar ikinci el otomobile kayacağını öngörmüştük. İlk yansımalar şubat ayı verilerinde yaşandı."

frevxc-001.jpg

İKİNCİ EL FİYATLARI ARTACAK MI?

"Şubat ayı satış adetlerinde bir miktar artış gözleniyor. Öte yandan araç satış hızı ortalama süresi ve ilan sayısı gibi verilerde de pozitif değişimler söz konusu. Göstergelerdeki bu değişim beklenen seviyenin ilk emareleri olarak yorumlanabilir. İçinde bulunduğumuz mart ayında da verilerin pozitif seyrini artarak koruyacağı kanaatindeyiz.

Bu süreçte döviz kuru gibi ana faktörler haricinde, ikinci el otomobil fiyatlarında yükselen talebe istinaden artış görülebilir. Koşullar değerlendirildiğinde, otomobil almayı düşünen vatandaşlarımızın bütçe ve ihtiyaçlarına göre planlarını gerçekleştirmeleri avantajlı olacaktır."

İKİNCİ ELDE ‘YAŞ’ DETAYI: İKİ MODELE TALEP YÜKSEK

"Sabit kalan ikinci el fiyatları, artan sıfır fiyatına karşı cazip konumda bulunduğundan özellikle 2 yaşına kadar otomobiller son iki aydır yüksek talep görüyor. Renault Clio ve Fiat Egea en çok tercih edilen ikinci el otomobiller arasında.”

İlgili Haberler
YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.