Bugünkü Yazarlar Tüm Yazarlar
A.Öner PEHLİVANOĞLU

A.Öner PEHLİVANOĞLU

BAKIŞ

Ulusal güvenlik  ve askeri harcamalar

"si vis paçem parabellum",

"barış istiyorsan savaşa hazır ol"

 

Değerli okuyucular, sizlere bu gün, "ulusal güvenlik, ulusal güvenlik unsurları, askeri güç ve askeri harcamalar" konusunda özet açıklamalar yapacağım.

 

ULUSAL GÜVENLİK

Abraham Maslow bireyin temel ihtiyaçlarını sıralarken, fiziksel, maddi ihtiyaçlardan sonra güvenlik ihtiyaçlarını koyar. Bir ülkede yaşayan ulus için de ülkenin varlığından sonra bu ülkenin güvenliğinin sağlanması önem kazanır.  Daha geniş anlamda uluslar, sahip oldukları değer ve varlıklarını korumak, bekalarını sağlamak, çıkarlarını korumak ve  ulusal güvenliklerini sağlamak amacıyla oluşacak tehdide karşı, topyekun güçlerini kullanarak tedbir almak zorundadırlar.

Ulusal güvenlik, devletin anayasal düzenini, ulusal varlığını, bütünlüğünü, milletler arası alanda siyasi, sosyal, kültürel ve ekonomik bütün çıkarlarının yanı sıra, uluslararası antlaşmalarla kararlaştırılan haklarını, her türlü iç ve dış tehdide karşı korumak ve kollamak üzere gerçekleştirilen faaliyetlerin bütünü olarak tanımlanır. Daha kısa bir tanımla ulusal güvenlik, ülkenin bütünlüğü, ulusun birliği ve ulusal çıkarlarına yönelik her türlü faaliyete karşı önlemler alınması ihtiyacıdır.

Ulusal güvenlik siyaseti ise, Ulusal güvenliğin sağlanması ve ulusal hedeflere ulaşılması amacı ile Ulusal Güvenlik Kurulunun belirlediği görüşler dahilinde, Bakanlar Kurulu tarafından tespit edilen iç, dış ve savunma hareket tarzlarına ait esasları kapsayan siyaseti ifade eder.    

1982 Anayasası'nın 117'nci maddesi, ulusal güvenliğin sağlanması ve Silahlı Kuvvetlerin yurt savunmasına hazırlanmasından Türkiye Büyük Millet Meclisine karşı Bakanlar Kurulunu sorumlu tutmuştur. Bakanlar Kurulu, ulusal güvenlik politikasının uygulanması ve ortaya çıkabilecek her türlü tehdide karşı, önlemler almak görev ve yetkisine sahiptir.

Anayasa'nın 118. maddesiyle bugünkü halini alan Milli Güvenlik kurulu; Türkiye Cumhuriyeti Devletinin millî güvenlik siyasetinin tayini, tespiti ve uygulaması ile ilgili kararların alınmasını ve gerekli kurumlar arası eş güdümün sağlanması konusundaki görüşlerini Cumhurbaşkanına bildirmekle görevlidir.

Anayasanın 118'inci maddesi gereğince kurulan ulusal güvenlik kurulu; Cumhurbakanı'nın başkanlığında, Cumhurbaşkanı yardımcıları, Adalet Bakanı, Milli Savunma Bakanı, İçişleri Bakanı, Dışişleri Bakanı, Genelkurmay Başkanı, Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanları katılımıyla oluşur.

Gündemin özelliğine göre Kurul toplantılarına ilgili bakan ve kişiler çağırılıp görüşleri alınabilir. Kurul toplantılarına katılan üyeler, gündemde yer alan konular üzerinde görüşlerini bildirir, var ise tehdit algılamalarını açıklayabilirler. Örnek olmak üzere; demokratik yapıya sahip bir devlet yapısı içinde, ulusun birliği ve ülkenin bütünlüğüne yönelik tehdit algılaması hangi kurumda, nerede başlar? Sorusuna aşağıdaki şekilde cevap verilebilir:

Yasal olarak, "tehdit değrlendirmesi ", aşağıdaki kurumlar tarafından yapılabilir.

a.            Yargıda, Cumhuriyet savcısı tarafından,

b.            İçişleri Bakanlığı'nda, Emn. Md.lüğü tarafından,

c.            MİT müsteşarlığınca,

d.            Milli Güvenlik Kurulu'nca,

e.            TSK ilgili birimlerince,

 

ULUSAL GÜÇ UNSURLARI

Ulusal güç, bir milletin, varlığını kanıtlaması, koruması, geliştirmesi ve bu varlığa yönelmiş olan veya olası her türlü tehdit ve tehlikelere karşı koyabilmesi için kullanacağı maddi ve manevi kaynak ve kuvvetlerinin bütünüdür; Ulusal güç başlıca aşağıdaki unsurları içerir.

 

·              Coğrafi güç

·              İnsan gücü

·              Bilimsel ve teknolojik güç

·              Ekonomik güç

·              Askeri güç

·              Siyasi güç

·              Psiko-sosyal ve kültürel güç.

 

Milli güç unsurlarının her biri ayrı önem ve değere sahiptir. Uluslar bulundukları coğrafyanın esiri ve efendisidirler, bu bakımdan coğrafya topyekun gücün temelini oluşturur. Bu coğrafya üzerinde yaşayan nitelikli insan gücü ve bu gücün yarattığı ekonomik güç hem siyasi güce ve hem de askeri güce en önemli kaynak oluşturur. Ulusun bilim ve teknoloji dünyasına katkıları diğer güç unsurları ile birlikte psikososyal ve kültürel gücü yaratır. Özellikle savunma sanayisini destekleyecek bilgi ve teknolojiye sahip olan uluslar ulusal çıkarlarını korumada daha avantajlı durumda olurlar. Uluslar barış içinde yaşamak istiyorlarsa, oluşacak tehdite karşı güvenliklerini sağlayacak şekilde topyekun güçlerini seferber ederek mücadeleye hazır olmak zorundadır. Uluslar barış zamanından geçerli olmak üzere yapacaları tehdit değerlendirmesine göre öncelikle askeri hazırlıklarını tamamlamak zorundadır. Askeri gücün oluşması silah ve teçhizatın teknolojik nitelikleri yanında özellikle eğitilmiş insan gerektirir. Personel arasında birlik ruhunun oluşması ve insanın savaşacak hale gelmesi için zaman ve eğitime ihtiyaç vardır; eğitilmemiş insanla savaş kazanılmaz. Diğer yandan, askeri gücün oluşmasında emir komuta makamını işgal eden subay ve assubayın önemi ihmal edilemez, subay ve astsubayın yetişmesi için askeri okullar hayati öneme haizdir. Askeri okulların kapatılması askeri gücü olumsuz etkiler, kabul edilemez.

ASKERİ GÜÇ VE ASKERİ HARCAMALAR

Askeri güç, ulusun birliğini, ülkenin bütünlüğünü korur, diğer ulusal güç unsurları ile birlikte ulusal çıkarların gerçekleşmesini sağlar. Ulusal güvenlik inşa edilmesi ve sürdürülmesi için yapılan harcamaların başında askeri harcamalar gelmektedir. Askeri harcamalar ülkeye göre önemli ölçüde değişir ve her ülkenin askeri harcamaları ülkenin coğrafi büyüklüğü ve güvenlik ihtiyaçları ile doğrudan bağlantılıdır. Milli güç unsurları arasında askeri güç, teçhizi, silahlandırılması, personel temini ve yetiştirilmesi ve savaşa hazır hale gelmesi için zaman gerektiren, önceliği olan bir milli güç unsuru olarak değerlendirilir.

Ülkeler ulusal güvenliklerinin temel unsuru olan askeri güçleri için 2020'de, ulusal gelirlerinin %3-5'i arasında değişen oranlarda, toplam 1.981 trilyon dolar harcamıştır. ABD, Çin ve Hindistan askeri harcamalar sıralamasında en önde yer almaktadır. 2020'de ABD'nin askeri harcamaları 778 milyar dolar, bu en çok harcama yapan dokuz ülkenin toplamından daha fazladır. ABD'yi 252 milyar dolar harcayan Çin, 72,9 milyar dolar harcayan Hindistan takip ediyor.

oner-tablo.jpg

Stockholm Barış Araştırmaları Enstitüsü'nün (SIPRI) yayınladığı verilere göre, 2019 yılı için hesaplanan rakam, 2010 yılından bu yana askeri harcamalardaki en büyük yıllık yükseliş olma niteliğini taşıyor.

Türkiye, SIPRI'nin 2019 yılında dünyada en çok askeri harcama yapan ülkeler sıralamasında 15'inci sıradaki İsrail'in ardından 16'ncı sırada yer almış durumda, Türkiye'nin askeri harcamaları SIPRI 'nin 2020 yılı askeri harcamalar raporuna göre, 2019'a oranla yüzde 5 düşerek, 17,7 milyar dolara gerilemiştir.

Yunanistan askeri harcamaları, 2019'daki 5.472 milyon ABD dolarından, 2020 yılında 5.237 Milyon ABD Dolarına düşmüş olmasına rağmen ABD ve Fransa ile 2021'den itibaren yapmış olduğu anlaşmalar ile savunma bütçesini 2020'ye oranla beş kat arttırmaya karar vermiştir.

*

Değerli okuyucular, yeni yılınızı kutlar yeni yılın başta siz ve aileniz olmak üzere tüm ulusumuza sağlık, barış ve mutluluk getirmesini dilerim.

NOTLAR:

 Sipri,2020

 ABD, aktif görevde olan 1.367 milyon kişi ve Ulusal Muhafız ve yedeklerde bulunan 1.037 milyon personeli ile üçüncü en büyük ordusuna sahiptir.

 20.04.2020

 26 Nisan 2021

 SIPRI ,2020

 

YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yazarın Diğer Yazıları