Bugünkü Yazarlar Tüm Yazarlar
Hüseyin Movit

Hüseyin Movit

DİKKAT ETSENİZ İYİ OLUR

Öğretmen faktörü

Türkçe eğitiminde yer alan ögelerin etkili olabilmesi için okul binaları, donatım, program, araç-gereç önemli olmakla birlikte, bunları kullanıp programı uygulayacak olan öğretmenin bilgi ve becerisi hepsinden daha önemlidir. "Bir okul, ancak, orada çalışan öğretmenler kadar iyidir." denilebilir. Görülüyor ki her derste olduğu gibi ilköğretimden üniversiteye kadar dil eğitiminde de en büyük görev öğretmene düşüyor. Özellikle ilk ve orta öğretimde. Aslında dil kusurlarına yalnızca Türkçe öğretmenlerinin ve öğretim elemanlarının değil, ders veren herkesin dikkat etmesi gerekir. Bu nedenle, öğretmenlerin hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimleri büyük önem taşımaktadır. Hele Türkçe öğretmenlerinin hem kendilerini çok iyi yetiştirip eksik yanlarını gidermeleri, hem de öğrencileri iyi eğitmek için yorulup usanmadan çaba göstermeleri şarttır. Bu konuda öğretmen yetiştiren kurumlara da büyük görevler düşüyor.

İşte bu noktada karşımıza, çözümü gerekli önemli bir sorun çıkıyor: Nitelikli öğretmen sorunu. Unutmayalım ki nitelikli ve başarılı öğretmen yetiştirmek için, her şeyden önce nitelikli adaylar gerekir.

Üniversiteye giriş sınavında düşük puan alan adayların, öğretmen olmayı hiç aklından bile geçirmemiş adayların nitelikli öğretmen olmaları beklenemez. O hâlde yapılması gereken şey, öğretmenlik için geniş tabandan nitelikli adaylar seçme yoluna gitmek, bu adayları hizmet öncesinde çağdaş değerler doğrultusunda yetiştirmek, bütün dallardaki öğretmen adaylarına dil bilinci ve Türkçe sevgisi kazandırmaktır. Bu yapılırsa, yalnızca Türkçe eğitimi ve öğretimi için değil, öteki dersler için de nitelikli ve başarılı öğretmenler yetişecek, mesleğin ve Türkçenin saygınlığı daha da artacaktır. Bu konuda 1959'da kurulan Yüksek Öğretmen Okulu modeli ve 1970 öncesi eğitim enstitüleri göz önüne alınabilir.

Şu nokta herkes tarafından çok iyi bilinmelidir ki öğretmenlik, her üniversite mezununun yapabileceği bir meslek değildir.

Öğretmen adayının ve öğretmenin her şeyden önce genel kültür, özel alan bilgisi, öğretmenlik meslek bilgisi bakımından çok iyi yetişmiş olması gerekir. Bunun yanı sıra mesleğe uygun kişilik özellikleri, meslek sevgisi, öğrenci sevgisi, mesleğe karşı ilgi ve yetenekler, meslekî yeterlikler, düzgün konuşma, Türkçeyi doğru ve düzgün kullanma gibi temel ölçütler de gereklidir öğretmenlik için. (Prof. Dr. Cahit Kavcar, www.turkceogretimi.com)

BUNLAR DA KISA KISA

* Ardan Zentürk, Star, 31.12.2019: "İki de bir söylenen 'bizim orada ne işimiz var'"

"Sıklıkla, sürekli" anlamındaki zarf, "ikide bir" şeklinde yazılır!

* İzzet Çapa, Hürriyet, 28.04.2014: "Merakıma mucip oldu..."

"Mucip"in anlamı "gerektiren" olduğuna göre, önceki kelimenin belirtme durumu eki alması gerekir. Doğru yazım: "...merakımı mucip oldu..."

* Müge Anlı, atv, 11.03.2016/12.30: "Bir yudum yemedi..."

Yudum, sıvı içiminde ağza alınan miktardır.

Doğru ifade: "Bir lokma yemedi."

* Nidayi Sevim, 23.12.2019: "Fotoğraflar: "Eyüp Sultan Bel. Arşivi."

Eyüp Sultan ile Eyüpsultan arasındaki farkı bilmeyen kültür araştırmacısı!

* Ali Bayramoğlu, Karar, 27.12.2019:  "Ağar, bugün, mevcut iktidar bloğunun varlığı...", "İktidar bloğunun oluşmaya başladığı günlere denk gelir."

Kural: Blok kelimesine sesli harf ya da sesli harfle başlayan bir ek ulandığında "k" yumuşamaz!

* Mehmet Şeker, Yenişafak, 27.12.2019: "Gerçek adından şu an itibariyle haberdar değiliz."

Yanlış: İtibariyle

Doğru: İtibarıyla

İtibarıyla: -den sayılmak üzere

İtibari: Fiktif, saymaca, öyle sayılan

* Mevlüt Tezel, Sabah, 27.12.2019: "Neden sürekli Türkiye'yi kötüleyen haberler yayınlıyorsunuz?"

Mevlüt Tezel yeniden "yayınlamak" uydurmasına döndü!

Bu dönüşe bir anlam vermek mümkün değil!

YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yazarın Diğer Yazıları