1. YAZARLAR

  2. Burcu Uslu

  3. Yaşasın ağır babanne yorganı
Burcu Uslu

Burcu Uslu

Yazarın Tüm Yazıları >

Yaşasın ağır babanne yorganı

A+A-

Günün yaklaşık yüzde 30'unu uyuyarak geçirdiğimizi biliyoruz. Bu uyku süresinin günün kalan yüzde 70'lik kısmına ciddi anlamda etki ettiğini düşündüğümüzde uyku kalitesinin ne kadar önemli olduğu net bir şekilde ortaya çıkar.

Kaliteli bir uyku için yatak, yastık ve yorgan seçiminin ne kadar önemli olduğunu belirtmekte fayda var. Hele hele soğuk kış aylarında yorgan seçimi en önemli konulardan birini teşkil ediyor. Kendinizi tam anlamı ile rahat hissedeceğiniz ve vücudunuza uygun sımsıcak bir yorgan sayesinde, çok daha güzel bir uyku uyuyabilmemiz mümkün.

Yorganınızın çeşidini ve kalınlığını seçerken odamızın sıcaklık değerlerini mutlaka göz önünde bulundurmalıyız. Kullanacağımız yorganın terletmemesine de özen göstermeliyiz. Nedensiz terleme durumu, sağlık için son derece sakıncalı olup pek çok hastalığın oluşumuna neden olabilir.

Kişisel zevkimize göre yorganın yumuşak ve hafif olup olmadığına dikkat etmeliyiz. Yün yorganlar daha sert ve ağırken ipek ve kaz tüyü yorganlar daha yumuşak ve hafiftir.

Yorganların boyutları, belli ölçülerde olsa da tek çeşit değildir. Yatağımızı ve kullanımımızı göz önünde bulundurup yorganınızın ölçüsüne karar verebilirsiniz. Yatağınızın genişliğinden en az 20 santim geniş bir yorgan seçmemiz de önemli bir ayrıntı.

Seçim yaparken, yorgan çeşitleri ve yelpazesi son derece geniştir. Pek çok farklı malzemeden, farklı amaçta üretilmiş renk renk ve desen desen yorgan bulabilirsiniz. Önemli olan alacağınız yorganın zevkinize hitap etmesi ve sağlığınız için uygun olmasıdır.

Bildiğiniz gibi düzgün bir şekilde gece uykusu uyumamak zamanla çok daha önemli hale gelebilecek birçok sağlık problemi yaratıyor. Sebebi her ne olursa olsun uzun süren uykusuzluk problemleri yaşam kalitesini hatırı sayılır bir derecede aşağıya çeker. Konsantre olmanız güçleşir, işte veya okulda üretkenliğiniz düşer, arkadaşlarınıza, sevdiklerinize karşı toleransımız azalır, çabuk sinirlenebiliriz.

Ayrıca uzun süre devam eden uykusuzluğun, kalp krizi ile ilişkili olabileceğine dair yapılan bazı araştırmalar mevcut. Yani kısacası uyku oldukça önemli. Peki ama bunun hangi yorganla yattığımız ile ne ilgisi var?

Aslında bu bilgi, aile büyükleriyle vakit geçirmiş ve çocukluğunda o meşhur ağır babanne yorganlarının altında huzurla uyumuş kişiler için hiç şaşırtıcı olmayacak. Ancak son yıllarda uluslararası deneylerde yapılan gözlemler biz Türklerin bizzat şahit olduğu bir etkiyi bilimsel olarak kanıtlamış durumda. Ağır yorgan altında uyumak, stres bozuklukları, anksiyete, uyku bozuklukları ve daha birçok psikolojik rahatsızlığa gerçekten de fayda sağlıyor.

Konu üzerinde araştırma yapan bilim insanlarına göre, özellikle uyku öncesi vücut üzerinde hissedilen ve rahatsız edici olmayan bir baskı kişiyi oldukça hızlı bir şekilde rahatlatıyor.

Bu etkinin çalışma prensibinin kucaklaşma ile benzer olduğunu dile getiren araştırmacılar, anne kucağındayken, sıkıca sarınıldığında çocukların ağlamayı bırakmasının altında yatan bilimsel nedenin de bu etki olduğunu söylüyorlar. İşte bu noktada, özellikle çocukken, ağır bir yorganın altında uyurken huzurlu hissetmenizin sebebi ortaya çıkıyor. Yorganın üzerinizde yaptığı ağırlık ve sarmalama hissi, anne kucağındaki güvenliği anımsattığı için beyinde oksitosin salınımını artırarak size kendinizi huzurlu ve güvende hissettiriyor!

Yani çocukluğumuzdan gelen ve esprilere konu olan bu olayın altında yatan bilimsel bir gerçek var. Birbirinden bağımsız olarak yapılan birçok araştırmaya göre vücut ağırlığının yüzde onu kadar ağırlıktaki bir yorganla uyumak ciddi manada, parasempatik sinir sistemini harekete geçirerek, güvenlik ve sakinlik hissi yaratarak, stres, korku, sinir gibi duyguları azaltıyor.

Yani ortalama 70 kilogram ağırlığında birinin 7 kilogramlık bir yorganla uyuması, depresyonu azaltıcı ve sinir sistemine fayda sağlayıcı etkiler ortaya çıkartıyor. Ne diyelim eskilerin gerçekten de, bir bildiği varmış...

Bu yazı toplam 457 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar