Bugünkü Yazarlar Tüm Yazarlar
Sıla Topbaş

Sıla Topbaş

MUNSAP

X, Y, Z...

Eskiden kuşaklardan bahsederken biz, anne-baba ve bizden öncekiler yani büyükanne-büyükbabadan ismen bahsedilirdi. Şimdi öylemi ya. Harfler çıktı ortaya; X, Y, Z...

Bunu açmak gerekirse; dünya genelinde genç kuşaklar X, Y, Z kuşakları olarak adlandırılıyor. X kuşağı yeniliklere adapte olmaya çalışırken, bir yandan sabırla iş hayatlarında kademe atlıyor; Y kuşağı iş hayatında hemen yönetici olmayı, para harcamak için çalışmayı tercih ediyor, kendi görüşlerinden asla vazgeçmiyor; Z kuşağı ise, ipad'leriyle sosyalleşmeye çalışıyor...

Farklı nesillerin ya da yeni tanımlamayla kuşakların iş yaşamına, teknolojiye ve hatta hayata uyum sağlamaları değişiklik göstermektedir.

Size bu konuda yapılan bir araştırmadan söz etmek istiyorum. Great Place to Work Enstitüsü tarafından yapılan "Türkiye'nin En İyi İşverenleri Benchmark" araştırmasında 96 bin 269 çalışan temsil edildi. Araştırmaya katılan çalışanların yüzde 82'sini Y (1980-1999 yılları arasında doğan) kuşağı oluşturdu. X (1961-1981 yılları arasında doğan) ve Z (2000 yılından sonra doğan) kuşaklarının katılım oranları yüzde 9 olarak gerçekleşti. Araştırmaya göre, Z kuşağının işten beklentileri, X ve Y kuşaklarından farklı. Z kuşağı için ortaya çıkardıkları ürün ve hizmetler, esnek çalışma olanakları, bina ve ofislerin fiziksel şartları ile ilgili beklentileri diğer kuşaklara göre daha yüksek.

Z kuşağı hangi alanlarda mutlu, hangi konularda beklediğini bulamıyor?

Araştırmaya katılan Z kuşağı çalışanları, diğer kuşaklara göre daha fazla önemsedikleri ürün ve hizmetler, iş ve topluma katkı gibi saygı boyutları açısından incelendiğinde iş yerinde mutlu olduklarını belirtiyor. Bina ve ofisler, esnek çalışma koşulları, özel sosyal ve yan haklar gibi konularda ise beklentilerinin karşılanmadığını ifade ediyorlar. Araştırmaya katılan Z kuşağının yüzde 86'sı "Ürünlerimizi ve hizmetlerimizi kesinlikle tavsiye ederim." derken, yüzde 83'ü "Burada birlikte gerçekleştirdiğimiz işlerden gurur duymaktayım." diyor. Yüzde 79'u topluma değer katma biçiminden memnun olduğunu belirtiyor. Bina ve ofislerinin iyi bir çalışma ortamı yaratmaya katkıda bulunduğunu, esnek çalışma koşulları ve özel sosyal yan haklara sahip olduklarını ifade eden gençlerin oranı ise yüzde 68'de kalıyor.

Kuşaklar arası beklentiler farklı ama güven konusunda hemfikirler.

İş hayatında Y kuşağı temsilcilerinin çok daha fazla olduğunu belirten Great Place to Work Türkiye Genel Müdürü Eyüp Toprak, "Araştırmada harika iş yeri kültürünün kuşaklar tarafından farklı şekillerde tanımlandığını gözlemliyoruz. Tüm kuşakların hemfikir olduğu konu ise güven. Harika bir iş yeri kültürü için kuşaklar arası güven zeminini sağlayabilmek bu nedenle önem kazanıyor. X kuşağı başarılı olmaya ve işini iyi yapabilmeye ehemmiyet veriyor. Y kuşağı yaptığı işte anlam arıyor. Z kuşağı diğer kuşaklardan esnek çalışma saatleri, sosyal olanak ve yan haklar konusunda ayrışıyor. Bu konularda beklentileri daha yüksek. Ayrıca gurur duyabilecekleri bir iş yerinde çalışmaya daha fazla değer veriyorlar." diyor.

Yaptıkları işte anlam bulamayanların yüzde 60'ı yeni iş arıyor

Küresel çapta 400 bin Y kuşağı çalışanının dahil olduğu "Best Workplaces for Millennials" araştırmasına da değinen Toprak, şu bilgileri veriyor: "Y kuşağı, kendilerine verilen sözlerden çok iş yerinde yaşadıkları tecrübelere itibar ediyor. Yaşadıkları deneyimler, unvanlardan ve sözlerden daha inandırıcı. Bu taleplerin karşılandığı iş yerlerinde çeviklik ve yenilikçilik konularında 8 kat daha verimli çalışabiliyorlar. Araştırmadan elde edilen verilere göre, yaptıkları işte anlam bulamayan Y kuşağı çalışanlarının yüzde 60'ı yeni bir iş fırsatı arıyor, yüzde 21'i bir sene içinde işini değiştiriyor.

YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yazarın Diğer Yazıları