Bugünkü Yazarlar Tüm Yazarlar
Levent Doğan

Levent Doğan

Yazar

Seçmen davranışları ve manipülasyon

Seçim sürecinde gündemimiz sürekli değişiyor ve geçtiğimiz günlerde gündeme oturan "Cambridge Analytica" ve geçmiş seçimlere etkileri hakkındaki gündem oldukça çarpıcıydı.

Bu örnekte birçok psikolojik faktör var ve seçmen davranışları konusu açılmışken bu konu hakkında da konuşmamızı önemli buluyorum.

Cambridge Analytica, seçmen davranışlarını etkilemek için veri madenciliği ve psikografik profilleme yapan siyasi bir danışmanlık firmasıdır.

Cambridge Analytica''yı en çok gündeme getiren olay, milyonlarca Facebook kullanıcısının verilerini kullanarak Amerikalı seçmenlerin ayrıntılı psikolojik profillerini oluşturduğuydu.

Firma bu profilleri kullanarak, seçmenlerin korkularına, arzularına ve değerlerine hitap etmek üzere tasarlanmış kişiselleştirilmiş reklamlar ve mesajlarla seçmenlerin tutumlarına direkt bir etki yaratmayı hedefliyor.

Ki geçmiş yazımdan da biliyoruz ki seçmen davranışlarını etkileyen en önemli faktörlerden birisi duygulardı.

Firmanın bu yaptığı sosyal etki ve manipülasyonlar ile, 2016 ABD Başkanlık seçimlerinde Donald Trump''ın beklenmedik zaferinde rol oynadığı düşünülüyor.

Bu sosyal etki geçen yazımda belirttiğim doğrulama önyargısına doğrudan etki etmiştir.

Sadece belirli iddialar ve argümanları da kişinin mobil kullanımında tutarak seçim davranışlarını etkilemiştir.

Yani bu sosyal etki yolları ile hem kişisel verilerimiz izinsiz (gönülsüz) kullanılıyor hem de bilinçli karar vermemiz engelleniyor.

Sosyal etki ve manipülasyon yoluyla aslında bize tam da ait olmayan bir karar vermiş oluyoruz ve buna demokrasi diyoruz.

Bu nedenle uzmanlar seçmenlerin tercihlerini kendi kararlarıyla vermesi üzerine birkaç tavsiyede bulunuyor.

Bunun tabii ki ilki sosyal medyada karşılaşılan bilgilere yönelik şüpheci olmaktır.

Bu noktada, bilgiyi sunan kaynağın amacı misyonu ve genel örüntüleri incelenebilir.

Ayrıca daha önemlisi bu bilgi ile ilgili daha farklı kaynakları incelemek de gerekmektedir.

Şüpheci olmanın yanında kritik olmak da oldukça önemli bir şekilde bu sosyal etkilere karşı bilinçlenmemizi sağlayabilir.

Sunulan bilgi hakkında şüpheci olmak kadar kritik olarak onu analiz etmek ve değerlendirmek de kararımızı bireyselleştirebilir.

Ayrıca, bireysel önyargılarımızın da farkına varmamız, seçim davranışımızın etki altında kalmasını engelleyebilir.

Önyargılarımızı fark edip, daha rasyonel ve pragmatik kararlar almaya çalışabiliriz.

Uzmanların ayrıca tavsiyesi internetteki kişisel verilerinizi korumanız.

Kullandığınız uygulamaların "gizlilik koşullarını ve izinlerini" lütfen okuyun ve inceleyin.

Veri analitiği seçmenlere demokratik katılımı teşvik etmek için kullanılabilecekleri gibi kamuoyunu manipüle etmek ve seçimlerin meşruiyetini zayıflatmak için de kullanılabilirler.

Seçmenler olarak, verilerimizin hangi şekillerde kullanıldığının ve siyasi davranışlarımız üzerindeki potansiyel etkilerinin farkında olmalıyız.

Belirtilen tavsiyelere uyarak seçmenler, siyasi davranışlarını şekillendirebilecek çeşitli etki ve manipülasyonların daha fazla farkına varabilir ve kendilerini bunlara karşı korumak için adımlar atabilirler.

YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yazarın Diğer Yazıları