Bugünkü Yazarlar Tüm Yazarlar
Sıla Topbaş

Sıla Topbaş

MUNSAP

Kuşaklar arasında sosyal medya kullanımı da farklı

Bugün sizlere hepimizi ilgilendiren bir araştırmadan söz etmek istiyorum. Üsküdar Üniversitesi ve Marmara Üniversitesi'nden akademisyenlerin birilkte yaptıkları araştırma sonuçları ilginç verilerle dolu.

Yapılan 'Sosyal Medya' araştırma sonuçlarına göre, orta yaş üzeri Facebook kullanırken, gençlerin tercihi Instagram...

Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya ve Gazetecilik Bölümü Dr. Öğretim Üyesi Aylin Tutgun Ünal ve Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Levent Deniz tarafından 516 kişinin katılımı ile yürütülen bir çalışma, kuşaklar arasında sosyal medya kullanımındaki farklılıkları ortaya koydu. Sosyal medya çağına uyum sağlayan orta yaş ve üzerindekiler, sosyal medyada en çok haber içeriklerini beğeniyor. Çalışmaya göre 1946-1964 arasında doğan Baby Boomer kuşağının yüzde 41'i Facebook kullanırken; X kuşağı (1965-1979 yılları arasında doğan) ve Y kuşağı (1980-1999 arasında doğan kuşak) en çok Instagram kullanmayı tercih ediyor.

Kuşakların sosyal medya kullanım seviyelerinin farklılaşmasına bakıldığında, kendini en yetkin bulan kuşağın Y kuşağı olduğunu belirten Tutgun Ünal'a göre 1980-1999 yılları arasında doğan ve ölçeğin toplamında da fark yaratan Y kuşağının, Z kuşağına göre sosyal medyada daha çok süreklilik sağlıyor ve kendilerini yetkin buluyor. Cinsiyete yönelik yapılan incelemelerde 2000 yılı ve sonrasında doğan Z kuşağında farklılık bulunuyor. Buna göre, Z kuşağı erkekleri aynı kuşaktaki kadınlara göre sosyal medya kullanımında kendilerini daha yetkin görüyor. Günlük sosyal medya kullanım sürelerine bakıldığında, günde üç saatten fazla sosyal medya kullanan Z kuşağı bireyleri daha az kullananlara göre sosyal medya kullanımlarında daha fazla süreklilik sağlıyor ve kendilerini yetkin buluyor.

Z kuşağı sosyal medya bağımlılığı riski altında...

İnternet bağımlılığı göstergelerinden birisi olarak, internette geçirilen sürenin 4 saati geçmesi, kişinin bağımlılık açısından risk altında olduğunu gösteriyor. Araştırmada Z kuşağının yüzde 21'lik bölümü günde 4 saat ve üzeri sosyal medya kullandığını belirtiyor. Bu durum Z kuşağının sosyal medya bağımlılığı açısından risk altında olduğunu gösteriyor. Fakat söz konusu yüzde 21'lik grup risk altında olmasına rağmen sosyal medya kullanımında süreklilik gösteriyor ve sosyal medya yetkinlikleri giderek artıyor. Aynı araştırmada Z kuşağının birinci sırada en çok Instagram ve YouTube uygulamalarını kullandığı ve yüzde 84'ünün video ve müzik içeriklerini beğenip paylaştığı sonucuna ulaşıldı.

Baby Boomer kuşağı, sosyal medya çağına uyum sağladı...

Öğretim Üyesi Aylin Tutgun Ünal, 1946-1964 yılları arasında doğan Baby Boomer kuşağının orta seviyede sosyal medya kullanım seviyesinde olduklarını, bu durumun onların sosyal medya çağına orta seviyede ayak uydurduğunu gösterdiğini belirtiyor. Ünal, "Günde en çok 1-3 saat arası sosyal medya kullandıklarını belirten Baby Boomer kuşağında yüzde 6 oranında 4-6 saat kullananlara rastlandı. Bu durum aslında sosyal medya ağlarının kuşaklar arası ortak buluşma noktası haline geldiğini gösteriyor" diyor.

Eski kuşak haber ve politik içerikleri beğeniyor...

Baby Boomer kuşağının sosyal medyada en çok beğendiği içeriklerin başında güncel haberlerin yer aldığını belirten Ünal, "Sosyal medyada güncel haberleri beğenme oranı Baby Boomer kuşağında yüzde 50'nin üzerinde olup aynı şekilde X kuşağında ve Y kuşağında da yüzde 50'yi geçiyor. Z kuşağında ise bu oran yüzde 22'dir. Güncel haber takip oranı Z kuşağında düşük olmasına rağmen spor içeriklerini beğenme oranı yüzde 50'ye yakın bulunmuştur. Spor içeriklerini beğendiğini belirten Baby Boomer kuşağının oranı yüzde 20. Bu sonuçlar yine Z kuşağı ile ortak ilgi alanı yakalayan bir Baby Boomer kitlesi olduğunu gösteriyor" diyor.

Araştırmaya göre ilgi çeken diğer bir sonuç ise, Baby Boomer kuşağı sosyal medyadaki politik içerikleri yüzde 40 oranında beğenirken, Z kuşağında bu oranın yüzde 3,7 bulunması. Z kuşağının ise sosyal medyada politikaya dair içeriklerle ilgilenmedikleri ortaya çıktı.

YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yazarın Diğer Yazıları