1. YAZARLAR

  2. Burcu Uslu

  3. KDK'ya pes dedirten başvurular
Burcu Uslu

Burcu Uslu

Yazarın Tüm Yazıları >

KDK'ya pes dedirten başvurular

A+A-

"İdarenin eylem ve işlemleriyle tutum ve davranışlarını incelemek, insan haklarına ve adalet anlayışına, hukuka ve hakkaniyete söz konusu davranışların uygunluklarını inceleyerek araştırmak ve önerilerde bulunmak" amacıyla Haziran 2012'de kurulan ve 2013'ün Mart ayından bu yana da vatandaşlardan gelen şikayetleri değerlendiren Kamu Denetçiliği Kurumu'na (KDK) her yıl binlerce başvuru yapılıyor.

"Vatandaşların hak arama kültürünü yaygınlaştırmak, kamunun hizmet standardını yükseltmek, iyi yönetimin oluşmasında idareye yol göstermek, kamuda şeffaflığı sağlamak amacıyla çalışıyoruz" diyen KDK'nın başındaki isim Başdenetçi (Ombudsman) Şeref Malkoç, vatandaşlara "Başınız düşerse dara, Ombudsmanlığı ara" sözleriyle çağrı yapmıştı. Açıklanan rakamlar öyle de olduğunu gösteriyor. Kuruma 2013'te 7 bin 638 ile başlayan şikayet sayıları, her yıl katlanarak artmış. 2014'te 5 bin 639, 2015'te 6 bin 55, 2016'da 5 bin 519, 2017'de 17 bin 131, 1 Ocak-14 Ekim 2018 itibarıyla 12 bin 173 olmak üzere 5,5 yıllık süreçte toplam 54 bin 155 şikayet başvurusu yapılmış kuruma.

Başvuruların yaklaşık yüzde 95'ini karara bağlayan ve ilgili kurumlara tavsiyelerde bulunan KDK, bir çok başvuruyu da geçersiz saymış. Bunu gerekçesi ise ya kurumun görev kapsamına girmeyen başvurular olması ya da "Evlilik programlarına katıldım, evlenemedim" şeklinde başlayan şikayetlerin yer alması. "Bu kadarına da pes" dedirten şikayetler arasında yok yok...

Aydın'dan kuruma başvuran bir vatandaş, Millî Piyango İdaresi'nin 19 Mayıs 2019'da yaptığı çekilişte amorti rakamlarının, "1 ve 9" olmasından şikayet etmiş. Bu rakamlara amorti çıkmasını manidar bulan vatandaş, herkesin kafasında soru işareti belirdiğini, çekilişin hakkaniyetli olmadığını düşündüğünü kaydetmiş,

Ankara'dan KDK'ya ulaşan bir vatandaş ise mahallesindeki Aile Sağlığı Merkezi (ASM) hekiminin kurum bahçesine domates, salatalık ekmesini şikayet etmiş. Başvurusunda, ASM'ye komşu olduğunu, ekilen bostandan rahatsızlık duyduğunu, domates ve salatalıkların yetiştikçe zehirli hayvan ve haşerelerin hatta yılanların dikkatini çekeceğini iddia eden kişi, duruma müdahale edilmesi ve yeni yeşermeye başlayan bostanın acilen iptal edilmesi talebinde bulunmuş.

Belediye otobüslerinde akıllı kart okutulduğunda yapılan "65 yaş" anonsunu kuruma taşıyan Ankaralı bir vatandaş ise başvurusunda, "akıllı kart okutulduğunda cihazın yaptığı anonstan rahatsız olunduğu" belirtilerek, başka bir uyarı sesinin verilmesi istenmiş.

Bazı çocuklar, kuruma "Annem cep telefonu kullandırmıyor. Kendisini uyarır mısınız?" şikayetinde bulunurken, bir televizyon kanalında yayınlanan evlilik programına katılan ancak "evlenemediğini" belirten bir vatandaş ise "Mağdur oldum. Yaptığım masraflar tarafıma ödensin" gibi ilginç bir talepte bulunmuş. "Evlilik programlarının Türk toplumuna uygun olmadığı" yönündeki çok sayıda başvuruyu kabul eden KDK'nın bu başvuruya ne yanıt verdiği bilinmez ama, gereksiz yapılan her çağrının bir insan hayatına mâl olacağı 112 Acil Servis'in, "Telefonumun çalışıp, çalışmadığını test ediyorum, sesim geliyor mu?" diye arandığı ülkemde, KDK'ya "Evlilik programlarına katıldım, evlenemedim" şikayetinde bulunulmasını hiç de garipsemedim!

Bu yazı toplam 357 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar