1. YAZARLAR

  2. Burcu Uslu

  3. İstanbul'un ulaşım derdi bir türlü bitmiyor
Burcu Uslu

Burcu Uslu

Yazarın Tüm Yazıları >

İstanbul'un ulaşım derdi bir türlü bitmiyor

A+A-

Sevgili okuyucularım hiç değilse bugün şu korona denilen musibetten biraz uzaklaşalım. İBB'nin yapmış olduğu bir istatistikten bahsetmek istiyorum. Bayaz Masa'nın değerlendirmesine göre İstanbullular en çok ulaşımdan yana dertli. Buyurun bu değerlendirmelere birlikte göz atalım...

***

İstanbul Büyükşehir Belediyesi İstanbul İstatistik Ofisi, 2020 yılı Ocak ayında, İBB Beyaz Masa'ya yapılan başvuruları değerlendirdi. İBB bundan sonra her ay yapılan başvuruları düzenli olarak kamuoyuyla paylaşacakmış. Ocak ayında yapılan 900 bin 189 başvuruda ulaşımla ilgili şikâyetler ilk sırada yer aldığı görülüyor.

900 bin 189 başvurunun yüzde 11'i şikayet, yüzde 22,1'i talep ve yüzde 66,9'u ise bilgi istemi şeklinde gerçekleşmiş. Başvuruların yüzde 19,1'i İGDAŞ, yüzde 22,9'u İSKİ ve yüzde 57,9'u ise diğer hizmet alanlarına ilişkin olduğu görülüyor. Verilere göre 84 bin 154 şikâyetin, 7 bin 821'i İGDAŞ, 7 bin 10'u İSKİ için yapılmış. Şikâyetlerin, yüzde 73,3'ü ulaşım, yüzde 11,6'sı kent ve toplum düzeni ile ilgili iken; İSKİ ve İGDAŞ'la birlikte değerlendirildiğinde şikâyetler içinde ulaşımın toplam payı yüzde 62,3' ye çıkıyor.

Şikâyetlerde öne çıkan alt başlıklar "otobüs gelmemesi", "kaba davranış" ve "durak/güzergâh ihlali" iken; bilgi isteminde, "anlık otobüs bilgisi", "İstanbulkart Gıda" ve "İstanbul Halk Süt"; talep başvurularında ise "randevu talebi", "İstanbul Halk Süt" ve "toplu taşıma seferlerinin arttırılması" şeklinde sıralanıyor.

Ulaşımla ilgili en çok şikayet edilen ilçeler yüzde 7,62 ile Kadıköy, yüzde 6,70 ile Fatih, yüzde 4,71 ile Şişli ve yüzde 4,65 ile Bahçelievler olarak görülüyor.

Kent ve toplum düzenine ilişkin şikâyetlerde ise Fatih yüzde 8,03 ile başı çekiyor. Sırayı takip eden diğer ilçeler ise şöyle: Yüzde 6 ile Bahçelievler, yüzde 5,58 ile Kadıköy, yüzde 5,23 ile Küçükçekmece...

En çok şikayet Kadıköy ve Fatih'te

Toplam şikâyetlerin ilçe dağılımına bakıldığında Kadıköy ve Fatih'in yüksek paya sahip olduğu görülüyor. Şikayetlerin yüzde 6,50'si Kadıköy'e aitken, yüzde 6,48'i Fatih ilçesine ait...

İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nden en çok bilgi isteyen ilçe yüzde 6,18 ile Esenyurt olurken yüzde 5,42 ile Fatih; talep başvurularında ise yüzde 5,62 Esenyurt ve yüzde 4,98 ile Küçükçekmece ilk sıralarda yer alıyor.

Şikâyet ve bilgi isteminde ulaşımla ilgili konular hem kadınlar da hem de erkekler de ilk sırada geldiği görülüyor. Talep konusunda ise erkekler ulaşım talebinde bulunurken, kadınlar sosyal destek hizmetleri üzerinde talepte bulunuyor. Erkek ve kadınların şikayet ettiği konuların başında ise, otobüsün gelmemesi, kaba davranış ve durak ihlali geliyor.

Bilgi isteminde erkekler anlık otobüs bilgisi, şoför kartı ve İstanbulkart Gıda; kadınlar ise anlık otobüs bilgisi, İstanbulkart Gıda ve İstanbul Halk Süt ile ilgili hususlarda başvuru yapması dikkat çekiyor. 

Öte yandan erkekler toplu taşıma seferlerinin arttırılması ve sokakta kalan vatandaşlar için talepte bulunurken; kadınlar ise İBB'den randevu talebi, İstanbul Halk Süt ve İstanbulkart Gıda hususlarında taleplerini iletiyor.

İGDAŞ ile ilgili şikâyetlerin ilçe dağılımında, Eyüpsultan, Esenyurt ve Arnavutköy ilk sıralarda yer alıyor. İSKİ ile ilgili şikâyetlerde ise Küçükçekmece, Fatih ve Esenyurt öne çıkıyor.

İGDAŞ'ta en fazla şikâyet sayaç ve faturaya yönelik iken; İSKİ ile ilgili şikâyetlerde asfalt bakım onarım ve su arıza olarak dikkat çekiyor.

***

Bu veriler İBB'ye gelen şikayetlerden oluşmuş, bir de sokakta karşılaştığımız şikayetlere bakılırsa insanlar en çok ulaşıma yapılan zamma tepkili. Hatta öyle ki, ulaşıma yapılan son zamlardan sonra vatandaş otobüse binemez olmuş, onun yerine herkes dolmuşa akın ediyor. Dolmuşa binenler yoğunluktan oldukça şikâyetçi... Biz de buradan bu şikâyeti iletmiş olalım...

Bu yazı toplam 335 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar