1. HABERLER

  2. EKONOMİ

  3. İnternette "bedava" ürün vaadine dikkat
İnternette "bedava" ürün vaadine dikkat

İnternette "bedava" ürün vaadine dikkat

Experian Siber Güvenlik Ülke Lideri Dr. Ayaz, internetin yaygınlaşması ile dolandırıcılığın sanal ortama kaydığını belirterek, internet alışverişlerinde temkinli olunması uyarısında bulundu.

A+A-

Experian Siber Güvenlik Ülke Lideri Dr. Murat Ayaz, Türkiye'de ve dünyada e-ticaretin payının her geçen gün arttığını belirtti.

Ayaz, "TÜBİSAD Bilişim Sanayicileri Derneği'nin yayınladığı 'Türkiye'de E-ticaret 2018 Pazar Büyüklüğü Raporu'na göre, Türkiye e-ticaret pazarının 2018 yılında yüzde 42 artışla 59,9 milyar TL'ye ulaştığını ve son 5 yılda e-ticaret hacminin ortalama yüzde 33 büyüdüğünü görüyoruz." ifadelerini kullandı.

E-ticaretin bilgi ve hizmetlere erişimdeki fiziki uzaklık ve zaman kısıtlarını ortadan kaldırdığına dikkati çeken Ayaz, "E-ticaret işlemlerin toplam perakende pazarına oranı gelişmiş ülkelerde yüzde 11,1 seviyesinde iken Türkiye de bu oranının yüzde 5,3 olması sektörün büyüme konusunda önemli bir potansiyele sahip olduğunu gösteriyor. Gelecek 10 yıl içinde e-ticaretin aynı hızla büyümeye devam edeceği öngörülüyor. Müşteri beklentileri, yeni teknolojiler (yapay zeka, nesnelerin interneti, sanal gerçeklik, 3D), büyük veri analitiği, mobil uygulamalar, regülasyonlar, siber tehditler ve güvenlik önümüzdeki dönemde e-ticareti şekillendirecek temel konular olarak ön plana çıkıyor." şeklinde konuştu.

İnternetin yaygınlaşması ile dolandırıcılığın sanal ortama kaydığına vurgu yapan Ayaz, kötü niyetli kişilerin sosyal medya dolandırıcılığı, sahte e-ticaret siteleri, internet ve sosyal medya üzerinden ürün ve hizmet satış vaadi ve internet ve hizmet sağlayıcıları adına gönderilen mesajlar olmak üzere 4 temel başlıkta dolandırıcılık yapabildiklerini anlattı.

TANINMIŞ KİLER ADINA HESAP AÇILIYOR

Murat Ayaz, dolandırıcıların tanınmış kişi ve kurumlar adına sosyal medya hesabı açtıklarının altını çizerek, şunları söyledi: 

"Dolandırıcıların son zamanlarda en çok başvurduğu yöntem, bilinen kişiler ve kurumlar adına sahte sosyal medya hesapları açarak veya ele geçirerek kullanıcılara çeşitli vaatler içeren mesajlar göndermek ve sahte sitelere yönlendirdikleri kullanıcıların hesap bilgilerini çalmak şeklindedir. Dolandırıcılar, sahte sosyal medya hesaplarından gönderdikleri 'linki ilk tıklayan 100 kişiye bin lira', 'bedava internet paketi', 'ucuz akıllı telefon' gibi vaatler içeren mesajlar ile müşterileri sahte internet sitesine yönlendiriyor. Bu linki tıklayıp sahte sitelere giren kişilerin ise kişisel bilgileri, internet hesapları, kart numaraları ve şifreleri gibi bilgileri ele geçiriliyor. Ayrıca bankalar, alışveriş siteleri, internet hizmetleri ve önemli markalar gibi çok bilenen internet hizmet ve ürün sağlayıcıları adına sahte internet siteleri açan dolandırıcılar çekiliş-promosyon-hediye gibi çeşitli reklam ve bildirimler göndererek sahte siteye yönlendirdikleri kullanıcıların kişisel bilgileri, internet hesapları, kart numaraları ve şifreleri gibi bilgilerini ele geçiriyor."

AYNI ÜRÜNLERİ GÖNDERMİYORLAR

İnternet üzerinden kullanıcılara ürün satış vaadinde bulunan ancak ürün teslimi yapmayan ya da hatalı, çalıntı veya eksik ürün gönderenlere karşı da dikkatli olması gerektiğine dikkati çeken Ayaz, "Örneğin internette araç kiralama sayfası oluşturan dolandırıcılar kiralama bedelinin tümünü veya bir kısmını ön ödeme olarak alıp aracı teslim etmeyerek mağdurları dolandırıyor. Diğer bir örnekte, internette dolandırıcılar tarafından hazırlanan iş bulma sitelerine iş bulmak amacıyla başvuran vatandaşlardan "iş bulma komisyonu" adı altında kredi kartlarıyla ödeme alınarak dolandırıcılık yapılıyor." değerlendirmesinde bulundu.

Ayaz, dolandırıcıların kullanıcılara "hesabınızda riskli bir durum tespit edildi" veya "hesabınızdan işlemlere devam etmek için ekli şartların onaylanması veya şifrelerin yenilenmesi gerekiyor" tarzında mesajların gönderilerek, kullanıcıların belirli linklere tıklatıldığı ve açılan internet sitesinde kimlik ve hesap bilgilerinin ele geçirildiğini anlattı.

Kullanıcıların internet alışverişlerinde dolandırıcılarından korunmaları için ipuçları veren Ayaz, "Sosyal medya, e-posta, sms veya telefon üzerinden gönderilen hediye, çekiliş, bedava gibi içeriğe sahip ürün hizmet mesajlarına ve reklamlarına itibar etmeyin. Sosyal medya, e-posta, sms veya telefon mesajlarına veya arama motoru sonuçlarına tıkladığınızda açılan bağlantıdaki adresin e-ticaret sitesinin gerçek adresi olup olmadığını mutlaka kontrol edin. Sosyal medya, e-posta, sms veya telefon üzerinden kişisel bilgilerinizi, kart bilgileriniz, hesap ve şifre bilgilerinizi girmeniz için bağlantılı bir siteye sizi yönlendiren mesajlara dikkat edin. Bir ürünün piyasa fiyatının çok altında satılmasından mutlaka şüphelenin. Ürünün ödeme, teslimat, garanti, iptal-iade-değişim vb. koşullarını okuyun." şeklinde konuştu.

Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.