1. YAZARLAR

  2. Burcu Uslu

  3. Hangi yaşta neyi yemeliyiz
Burcu Uslu

Burcu Uslu

Yazarın Tüm Yazıları >

Hangi yaşta neyi yemeliyiz

A+A-

Her yaşa göre insanın canının çektiği gıdalar vardır. Örneğin çocukken hep çikolata ve şekerleme yemek isteriz. Gençken daha çok fastfood gıdalar tercih ederiz. Diyetisyen Nurdan Balakçı, hangi yaşta ne yemeliyiz konusunda uyarılarda bulundu. Mesela canınızın çektiği abur cubur yerine neler yiyebiliriz... Bu konuda uzmanımız şunları tavsiye ediyor:

* Çocukluk döneminde insan genelde çikolata ve şekerleme yemek ister. Ancak besin kalitesi düşük olan çikolata ve şekerleme türleri yerine yaş ve kuru meyveleri tercih etmek gerekir. Yine bu dönemde sağlıklı kemikler için süt ürünleri de oldukça önemli...

* Ergenlik döneminde hepimiz cips veya kızartmalara takmışızdır kafayı. Bunun yerine ceviz, fındık, çiğ badem gibi kuruyemişler tercih edilmeli... Yapılan araştırmalar, özellikle genç kızların adet dönemlerinde kaybettikleri demir ihtiyacını mutlaka karşılaması gerektiğini gösteriyor. Bunun için demirden zengin yumurta ve et grubunu da beslenmelerine dahil etmeleri gerekir.

* 20-30 yaş arasındaki bireyler genelde makarna, pizza gibi karbonhidrat ağırlıklı gıdalara yönelir. Oysa bu yaşlarda balık, et, tavuk, yumurta gibi protein bakımından zengin gıdalar tercih edilmeli. Yine bu yaşlarda sigara, alkol ve fazla miktarda fastfood tüketimi olduğu için, özellikle domates, portakal gibi C vitamini bakımından zengin besinler ihmal edilmemeli.

* 35-50 yaş arasındaki bireyler ise, hamur işi ve doymuş yağ kullanılan besinlere yönelir. Bunun yerine kolesterolü dengelemek ve kalp sağlığı için Omega 3 yağ asidinden zengin uskumru, alabalık, ton balığı ve ceviz gibi besinler tercih edilmelidir. Yine bu dönemde kalp sağlığını koruma adına düşük yağlı, yüksek lifli bir diyet uygulanmalı...

* 50 yaş ve üzerindeki kişiler ise yağlı etler ve kızartmalar yemek ister genelde... Ancak bu yaşlarda demire olan ihtiyaç azalır ancak kalsiyum ihtiyacı artar. Bu nedenle kalsiyumdan zengin süt ürünlerini tüketmek gerekir. Özellikle menopoz dönemini yaşayan kadınlar, menopozun etkilerini hafifletmek için keten tohumu tüketebilirler.

Diyetisyen Nurdan Balakçı, önemli bir noktaya daha değiniyor: "Açlık hissiyle ilgili olarak artık bağırsaklarımızın da bu işte payı olduğu biliniyor. Bunun sebebi de 'ikinci beyin' olarak adlandırılan bağırsaklarımızın barındırdığı pek çok mikroorganizmadan sorumlu olması... Bilindiği gibi, vücudumuzda var olan hücrelerden çok daha fazlası bağırsak floramızda yaşıyor. Ve bunlar da biz ne yiyorsak onunla besleniyor. Dolayısıyla hangi grup gıdayı tüketiyorsak, o gıda grubuyla beslenen mikroorganizmaları besliyor, sayılarının artmasını sağlıyor; diğerlerini ise zayıf düşürüp, sayıca azalmalarına sebep oluyoruz. Biz, lif ve protein ağırlıklı besleniyorsak, aynı besin grubuyla beslenen bağırsak mikroorganizmalarımız mutlu oluyor özetle. Ama karbonhidrat yemediğimiz için, karbonhidratla beslenen bağırsak mikroorganizmalarımız bir tür isyan başlatıp beynimize sinyaller gönderiyor ve karbonhidrat yeme isteğimizi kamçılıyor. Bununla başa çıkmak için bağırsaklarımızdaki mikroorganizmalara eşit ve adil davranmalıyız. Yani her besin grubundan dengeli şekilde tüketmeliyiz."

Bu yazı toplam 455 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar