1. YAZARLAR

  2. Mehmet Eyüp Yardımcı

  3. Futbolsuz zamanlarda dijitalleşirken
Mehmet Eyüp Yardımcı

Mehmet Eyüp Yardımcı

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

Futbolsuz zamanlarda dijitalleşirken

A+A-

Doğayı mahveden insanoğlu Koronavirüs sebebiyle evlerine çekilmişken, bu sırada doğa da kendi kendini yenilemeye, tazelemeye başladı.

Caddelerde, sokaklarda araçlar yok ve egzoz gazı diye havanın yüksek oranda kirletilme olasılığı yok. Sokaklarda izmarit, çöp atıkları yok. Denizler kirlenmiyor.

Futbol ve spor hayatı solunum cihazında…

Hayatın içinde futbol olmayınca, ucundan kıyısından kendini futbol içinde görenler, bu içe dönük izole zamanlarda futboldan uzak kalmamak adına geçmiş dönemleri, o dönemlerle ilgili olarak anılarını yazmakla meşguller.

Herkesin satırlara döktüğü anılara saygı duygumuzu ön planda tutarak, sadece geçmişe ve anılara takılmadan futbolun yarınlarında neler olabilir? Diye birkaç kelâm edelim.

Bugün anılarını yazanların, bu anıları etrafındakilere aktarabilme telaşında olanların ardından büyük bir genç nesil gelmekte.

Bu genç nesle dikkatlice baktığımızda, bu neslin futbolla ilişikliğine dair dikkat çekici bir durum ortaya çıkmaktadır.

Bu durumla ilgili en güzel örnek;

30-55 yaş ve yukarısı futbolsuz zamanlarda futbolu bir şekilde hayatının içine katmaya çalışırken,

15-25 yaş arasındaki genç kuşağın bu zamanlarını, tıpkı daha önceki zamanlarda olduğu gibi bilgisayar oyunlarına ayırdığını ve futbolun pek de o kadar önem arz etmediğini göreceksiniz.

Futbol sanayisi için bu, gelecek adına çok tehlikeli bir durum. Malum bu sanayinin en büyük gelir kaynağı "taraftar" ya da endüstriyel futbol diliyle yazar isek "seyirci"dir.

Newzoo, Global Game Market'in hazırladığı raporda;

2019 yılında: 151,9 milyar Dolar pazar payına sahip olduğunu görüyoruz. (Bu payın %54'i Mobil Oyunlara - %22'si PC Oyunlarına - %24'ü ise Konsol Oyunlarına ait.)

2020 yılında 165,9 milyar Dolar olacağı tahmin ediliyor. (Bu payın %57'si Mobil Oyunlara - %21'i PC Oyunlara - %23'ü Konsol Oyunlara göre dağılacağı tahmin edilirken.)

2021 yılında: 180,1 milyar Dolar'a varacağı tahmin edilmekte. (Bu payın ise %59 Mobil Oyunlar - %19 PC Oyunlar - %22 oranında ise Konsol Oyunlar arasında dağılacağı ön görülüyor.)

2018 yılında 138 milyar Dolar olan pay, 2021 yılında 180 milyar Dolar'a doğru ivme kazanacak.

Dijital oyun sektöründe ABD geçmişten bu yana en önde gelen ülke konumunda ama Çin pazar payında liderliği ele almış vaziyette. Çin'in küresel çapta büyüme hızı %10,2'den yıllık ortalama %20'lere gelmiş durumdadır.

Çin dünya dijital oyun pazarının %28'sine, ABD ise %23'üne sahip.

Türkiye'de ise kullanıcı sayısının 2019 yılında 63,2 milyona çıkmasıyla birlikte 2020 yılında 1 milyar doları bulması bekleniyor.

Geleceğe baktığımızda futbola olan ilginin azalması olası en büyük gerçek, bu gerçek sadece ülkemizi değil Avrupa dahil olmak üzere tüm dünyayı ilgilendiren bir gerçek. Futbol dünyasının kulüpleri, ülkemizin önde gelen kulüpleri içinde bulundukları maddi çıkmaza bir de bu gerçeği ekleyip, gelecekte genç nesilleri yakalayabilmek üzerine çalışmalar yapmak zorundalar.

Bu gerçeği göz ardı ederlerse daralan taraftar kitlesi ile maddi anlamda nasıl bir sıçrama yapabilirler bilinmez.

Teknoloji ilerlerken, hayatımız gittikçe dijitalleşirken, bilgisayar ve akıllı telefonların kapsama alanında adeta yok olurken, iki elimizin baş parmakları akıllı telefon üzerinde kas yaparken, halı sahada top oynamak bile yavaş yavaş zulüm haline gelirken, doğal olarak sportif faaliyetler içinde bulunmak ya da bunların "taraf" olarak bir yanında bulunmak, yavaş yavaş limandan uzaklaşan geminin ardından mendil sallamak gibi bir şey.

Sizin anlayacağınız Franco'nun "100 bin kişilik uyku tulumu" şekil değiştiriyor.

Bu yazı toplam 383 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar