1. YAZARLAR

  2. Burcu Uslu

  3. Fotoğrafik hafıza!
Burcu Uslu

Burcu Uslu

Yazarın Tüm Yazıları >

Fotoğrafik hafıza!

A+A-

Özellikle üniversite seçme ve yerleştirme sınavları ile üniversite bitirme sınavları gibi hayati seçimlerin yapılacağı anlarda doğru düşünmek ve doğru karar vermek için saniyelerin bile çok önemli olduğunu biliyoruz. Bunun için de son zamanlarda "hızlı okuma" teknikleri geliştirildi.

Bilindiği gibi; "hızlı okuma" tekniği, kitap ve benzeri uzun metinleri daha kısa bir süre içerisinde anlaşılabilir olarak okunmasını sağlayan yöntem.

Ancak bu yöntemle ilgili bazı yanlış algılamalar da var. Bu yanlış algılamaların ne olduğuna bir bakalım...

"Hızlı okuma", beynin, tüm sayfaların fotoğrafını çekerek daha sonra çektiği bu fotoğrafları eksiksiz hatırlaması değildir. Fotoğrafik hafızaya sahip olduğumuz hafıza türlerinden sadece bir tanesidir. Ancak normal olarak kabul edilen insanların beyinleri ne yazık ki okuma metinlerinin sayfaları gibi birçok sembolden oluşan bilgileri hatırlayabilecek şekilde dizayn edilmemiştir. Bu nedenle fotoğrafik "hızlı okuma" kavramı birçoğumuz için sadece güzel bir hayalden öte bir şey değildir.

"Hızlı okuma", okuma parçalarının sadece belirli bölümlerini okuyarak fikir sahibi olmaya yönelik bir okuma değildir.

Okuma metni satırlarındaki belirli kelimeleri görmeye ve bütünü tahmin etmeye veya tamamlamaya yönelik bir okuma türü de değildir. Evet beynimiz daha önce karşılaştığı bilgilere benzer bilgileri eksik de sunulsa tamamlayarak algılayabilmektedir. Bu özelliğimiz Alman psikolog Gestalt'ın "algıda tamamlama" ilkesiyle kuramsallaşmıştır. Ancak iyi bir hızlı okuma bazı kelimelerin değil tümünün hızlı algılanarak okumasıyla gerçekleşmelidir.

Yanlış algılamaları bir kenara bırakarak, gelelim hızlı okumanın ne olduğuna; hızlı okuma kavramının ortaya çıkması İkinci Dünya Savaşı yılları sonrasına dayanır. Aslında hızlı okumamızı sağlayan ilk tekniklerin okumayla pek bir ilgisi yoktur.

İkinci Dünya Savaşı yıllarında Amerikan ve İngiliz Hava Kuvvetleri pilotlarının dar olan görme açılarını genişleterek daha fazla görme alanına sahip olmaları için tasarlanmıştır. Ancak savaş sonrası yıllarda eğitimciler görerek okuyan insanların da aynen pilotlarda olduğu gibi daha geniş bir alanı görmelerinin okuma hızlarını artırabileceğini keşfetmişlerdir.

Bir cismi veya yazıyı net görmek istediğimizde ilk yaptığımız şey o cisim veya yazıya yönelmektir. Eğer bu yönelme hareketini yapmazsak cisim "aktif görme alanı"mıza girdiği süre tarafımızca görülebilecek, ancak bu görüş bir netlik içermeyecektir. Net görmenin ikinci koşulu ise yöneldiğimiz cisim veya yazı üzerinde gözün belirli bir süre durmasını sağlamaktır. Bu duruş süresi kişiden kişiye değişir. Bu da gözün cismi net görmesini sağlamaktadır. Daha az yapılan duruş zamandan tasarruf sağlanması demektir. Zamandan yapılan tasarruf ise daha hızlı bir okuma anlamına gelmektedir. İşte teknik olarak hızlı okumanın boyutu bu şekilde gerçekleşir.

"Hızlı okuma" konusunu aktardıktan sonra son zamanlarda Çin'de geliştirilen "Kuantum okuma" kurslarından söz açmak istiyorum. Bu "kuantum okuma" kursları, öğrencilere dakikada 20 bin kelime okuyabileceği sözünü veriyor.

Avrupa'nın en hızlı okuyan kişisi İngiltere'den Dan Holloway. 2018'de yapılan bir yarışmada dakikada 1700 kelime okuduğu belirlendi. Çin'deki "hızlı okuma" kursları ise öğrencilere 5 dakikada 100 bin kelime okumayı vaat ediyor.

Bu kurslarda "kuantum hızlı okuma" tekniği öğretiliyor. Ancak Pekin'de bir "hızlı okuma" yarışında kitap sayfalarını hızla çeviren öğrencileri gösteren bir video çekilmiş. Bu videonun gösterimi tartışmalara yol açmıştı.

Bu yarışmada öğrenciler, iskambil kartı karıyormuş gibi kitap okuyorlar.

Bu yöntemi savunanlar, sayfaları hızla çevirirken okurun zihninde görüntüler oluştuğunu ve bunun okudukları kitabın içeriğini anlamalarına yardımcı olduğunu iddia ediyor. Ancak bu konuda ikna olmayan bazıları da bu tür kursları "sahtekârlık" ve "bilim dışı" olarak değerlendiriyor.

Bu videoyu gören bölgedeki eğitim yetkilileri de harekete geçti. Shenzhen Eğitim Dairesi bu ay aldığı bir kararla ilk ve ortaokul öğrencilerine "kuantum hızlı okuma" kurslarını yasakladı.

"Kuantum hızlı okuma" tekniği Japon öğretmen Yumiko Tobitani tarafından geliştirildi.

Bu yazı toplam 305 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar