Bugünkü Yazarlar Tüm Yazarlar
Ayşegül ARASIL

Ayşegül ARASIL

Yazar

Eğitim süreçleri-2 Motivasyon

Motivasyon, diğer adıyla güdülenme bir amaca ya da hedefe giderken istekli olmaktır. Motivasyon hayatın tüm alanlarında çeşitli şekillerde vardır. Sabah kalktığımız andan gece yatana kadar her anımızda, her işimizde çeşitli derecelerde kendini belli eder. Bazen düşer, bazen çıkar, bazen hiç yok gibidir… Hayatın farklı farklı dönemleri gibi farklı dozlarda kendine yer bulur.

En geneliyle yaşam motivasyonu gün içinde yapacaklarımızı ne kadar istekle veya keyifle yapıyor olduğumuzun ölçüsüdür, yaşama arzusudur… Motive olarak yapılan işle, motivasyonsuz olarak yapılan iş kendini belli eder. İsteksiz, mecburiyetten yapılan işler hem işimize hem yüzümüze hem de doğal olarak hayatımıza yansır.

Hayatımızın her alanında ayrı bir motivasyona ihtiyaç duyarız. Bugün benim bahsetmek istediğim kısmı ise “Eğitimdeki Motivasyon süreci nasıl olmalı? Motivasyonun sürekliliğini nasıl sağlarız? Motivasyon düştüğünde nasıl geri kazanmalıyız?”

Eğitim ömür boyu sürer, ölene kadar öğreneceklerimiz ve öğreteceklerimiz bitmez. Hepimiz eğitime zaman ayırıyoruz hem kendimiz için hem de çocuklarımız veya çevremiz için.

Aldığımız eğitimin verimli olması için ne yapmalıyız? Okul hayatında motivasyonumuz nasıl olmalı? Düştüğünde nasıl artırabiliriz, bunlardan bahsetmek istiyorum. Geçen hafta konu olarak ele aldığım hedefimizi/hedeflerimizi belirleme hem yol aldığımız eğitim yolculuğunun hem de motive olmanın ilk ayağı olarak nitelendirilebilir. Kendimize hedef belirttiğimizde o hedefe ulaşma duygusu motivasyonumuzu yükseltmeye başlayacaktır. Daha detayına inersek, ulaştığımız, yakaladığımız her yakın hedef bizi bir sonraki adım için heveslendirip, asıl varmak istediğimiz yer için motivasyon kaynağı olacaktır.

Bir diğer motivasyon yöntemi ise hedefe ulaşmak için yapman gerekenleri yaptıktan sonra verilecek molalarda kendini iyi hissedeceğin, yapmaktan keyif aldığın bir şeyi yaparak kendini ödüllendirmendir. Örnek verecek olursam, 25 dk. odaklanarak verimli bir ders çalışma sonrası verilecek 5 dk. mola ve bu şekilde dört kez uygulama yaptıktan sonra ne yapmaktan hoşlanıyorsak; yürüyüş olabilir, kahve molası olabilir, müzik dinleme ya da bir şeyler izleme olabilir keyif alacağımız zaman yaratarak kendimize ödül verebiliriz. Böyle yaparak aynı zamanda odaklanma ve verimli ders çalışma tekniklerinden birisi olan pomodoro tekniğini uygulamış olup, motivasyonu artırmak için sonuna keyifli zaman aktivitesi ödülü koyarak bir taşla iki kuş vurmuş oluyoruz.

Başardığımızda ne hissedeceğimizi, nasıl da mutlu olacağımızı, çabalarımızın karşılığını almanın verdiği paha biçilmez duyguları daha henüz o yoldayken yani sonuca ulaşmamışken yaşamak, hissetmek bizi hedefimize daha çabuk götüren bir diğer motivasyon kaynağıdır. Olmadan önce olmuş gibi o duyguları yaşamak bunu gerçekleştirmek için de çok etkili yöntemlerdendir. Gerçekten başardığına inanarak, gayret ederek ümitsizliğe düşmeden, ısrarla, istikrarlı bir şekilde çalışıp çabalarsak o duyguyu içimizde yeşertirsek bu başarıyı olmuş bilin. Aynı zamanda motivasyonu da yükselten bu coşkuyu yaşamanızı tavsiye ederim.

YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yazarın Diğer Yazıları