1. YAZARLAR

  2. Harun A. Altuntaş

  3. Ana yurttan ata yurda ve 5'li vagon sıkıntısı
Harun A. Altuntaş

Harun A. Altuntaş

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

Ana yurttan ata yurda ve 5'li vagon sıkıntısı

A+A-

Asrın projesi Marmaray her Türk insanının göğsünü kabartan bir proje. Bu proje Asya ile Avrupa'yı, yani iki kıtayı deniz dibinden birleştiren ilk ve tek proje. Gerçi İngiltere ile Fransa'yı denizden birbirine bağlayan Manş Tüneli var ama, o iki kıtayı değil, Avrupa'nın iki ülkesini birbirine bağlayan bir demir yolu. İngiltere'nin Dover kenti ile Fransa'nın Calais kentini birbirine bağlayan 50 bin 450 metre uzunluğunda bir demir yolu... Demir yolunun yanı sıra araç trafiğine de açık bir tünel. Manş Denizi'nin altından geçtiği için "Manş Tüneli" deniyor.

Türkiye'nin İngiltere ve Fransa gibi iki büyük devletle aynı seviyeye gelmesi bizlere büyük bir kıvanç veriyor.

Marmaray dünyanın en derin batırma tüp tüneli olarak inşa edildi ve 29 Ekim 2013 senesinde de işletmeye açıldı. Trenin toplamda 5 istasyonu bulunmakta olup bu istasyonlardan bir kısmı yer altında bir kısmı ise yer üstünde. Yeraltında olan 3 istasyon Yenikapı, Sirkeci ve Üsküdar iken, yer üstünde olan 2 istasyon da Kazlıçeşme ve Ayrılık Çeşmesi... Toplamda 5 istasyonu bulunan bu tren, Anadolu yakasında Kadıköy-Gebze ve Avrupa yakasındaki Sirkeci-Halkalı banliyo trenlerinin geçtiği istikametlere de bağlanınca metrokent İstanbul'u bir baştan bir başa kısa sürede konforlu, rahat ve hızlı seyahat etme olanağı sağlıyor.

Avrupa ile Asya arasındaki seyahat süresini 4 dakikaya indirmeyi başaran Marmaray, İstanbul gibi kalabalık ve trafik yoğunluğu bir hayli fazla olan bir şehirde önemli bir farklılık yarattı. TCDD Taşımacılık bu trenlerinde yolcuların istek ve önerilerini ön plana almış ve onlara daha kaliteli hizmet sunabilmek adına teknolojik gelişmeleri tren sistemine entegre etmiş. Marmaray ile Kazlıçeşme-Halkalı, Ayrılık Çeşmesi ve Gebze arasında 3 yeni hat inşa edilmiş. Söz konusu olan bu demiryolunun iki hattını Marmaray'a bırakırken, bir hattını da konvansiyonel ve yüksek hızlı trenlere ayırmış.

Marmaray, Bakü-Tiflis, Kars demir yolu açılışı ile birlikte Londra'dan Pekin'e kadar kesintisiz bir şekilde demir yolu ulaşımı sağlamayı hedef alıyor. Böylece anayurttan, atayurda da kısa sürede ulaşım imkânı sağlayarak, asırların özlemini giderecek.

Marmaray kapsamında, önceden Halkalı-Gebze arası 76 kilometre olduğu için 185 dakika sürerken, Marmaray ile bu süre 105 dakikaya inerken, günde de 1,5 milyon yolcu taşınma şansını yakalıyor.

Marmaray duraklarından olan Kazlıçeşme ve Ayrılık Çeşme bölümü 13,6 kilometre uzunluğunda. Bu süre boyunca 3 yeraltı 2 yüzey olmak üzere toplamda 5 durak bulunuyor. Bu duraklar Kazlıçeşme, Yenikapı, Sirkeci, Üsküdar ve Ayrılık Çeşmesi... Yolcuların, istasyonlardan İstanbul'un başka taraflardaki gidecekleri yere daha hızlı ve pratik bir şekilde yolculuk etmeleri için ise birtakım kolaylıklar sağlandı.

Ah şu 'beşli' vagon

Örnek vermek gerekirse Ayrılık Çeşmesi istasyonundan Kadıköy ve Kartal metrosuna, Sirkeci istasyonundan Kabataş-Bağcılar tramvay hattı ve vapur hatlarına aktarma yapılabiliyor. Kazlıçeşme ve Yenikapı, Üsküdar istasyonlarından İETT otobüs hatlarına ulaşmak mümkün. Yenikapı istasyonundan Yenikapı-Taksim-Hacıosman metrosuna, İDO Feribot iskelesinden Bursa, Yalova, Bandırma'ya, Kabataş, Bağcılar tramvay hattına ulaşmak mümkün. Yenibosna, Edirnekapı, Cevizlibağ ve Zeytinburnu metroya yeni otobüs hatları da tahsis edildi. Kısacası tüm istasyonlardan yolcuların İstanbul'un dörtbir yanı ile komşu kentlere daha güvenli ve kesintisiz ulaşım yapmaları sağlanıyor.

10 vagonlu Gebze-Halkalı treniyle seyahat eden yolcuların büyük bir kısmı Sirkeci ve Yenikapı istasyonlarında inmekte. Sabah yoğunluğunu hafifletmek için TCDD, Söğütlüçeşme-Zeytinburnu güzergahına 5 vagonlu tren ilavesi yapmış. Bunda amaç; Söğütlüçeşme, Ayrılık Çeşmesi (Kadıköy Tavşantepe metro bağlantılı) ve Üsküdar (Ümraniye-Çekmeköy bağlantılı) yolcularının ulaşım yoğunluğunu hafifletmek...

Ancak size yaşanan bir sıkıntıyı da aktarmadan edemeyeceğim: Söz konusu biraz önce bahsettiğim Söğütlüçeşme-Zeytinburnu güzergahında çalışan 5 vagonlu trenler. Bu tren Zeytinburnu'nda yolcusunu bırakıyor. Daha ileriye gidecek yolcular arkadan gelecek Gebze-Halkalı trenini bekliyor. O tren de özellikle akşam işten dönüş saati olduğunda kalabalık geliyor. Bu yüzden de istasyonda bir izdiham yaşanıyor.

Yetkililer bu karmaşaya bir çözüm bulurlarsa vatandaşı büyük bir sıkıntıdan kurtarmış olurlar.

Bu yazı toplam 573 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar